Beeldvorming

Beeldvorming en stereotypering liggen mede aan de basis van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Of het nu gaat over vrouwen aan de top, het idee dat meisjes niet goed in wiskunde zouden zijn, of wat seksuele voorkeur met mannelijkheid en vrouwelijkheid van doen heeft, in alle gevallen gaat het om stereotyperingen die concrete gevolgen hebben.

Hieronder een selectie van Atria's publicaties en parels uit de collectie over dit onderwerp.

Vrouwen met burkini aan het strand (copyright: Sabine Joosten via HH)

Een aantal weken terug zag ik ze voor het eerst tijdens mijn vakantie aan de Turkse kust. Vrouwen in een boerkini. Ik bedacht dat de boerkini een goed middel is voor deze vrouwen om deel te nemen in de alledaagse activiteiten en te participeren in de samenleving.

Mensenrechten uitgekleed IAV collectie Atria

Wat doet de boerkini-foto uit Nice in ons collectief geheugen? Anno 2016 in Europa, waar vrijheid vanzelfsprekend wordt geacht?

Portret Janice Deul © Janice Deul

Janice Deul is lifestylejournalist, co-writer van Little Black Hair Book, en maakt o.m. zich via haar platform Diversity Rules sterk voor meer diversiteit in mode en magazines.

Vrouw kijkt in spiegel naar haar haar.
 

Haar enzo
Special

Hoofdhaar wordt bewonderd, maar lichaamshaar wordt gezien als onvrouwelijk, overbodig en ongewenst.

Meisjes op het strand bij Katwijk 1927 Meisjeskamp V.C.J.B.
 

Seks en meisjes
Special

Jongeren zien vaak ongelijke rollen voor meisjes en jongens als het gaat om seksualiteit. Bovendien laten deze rollen weinig ruimte voor seksuele diversiteit.

Logo Campaign against sex robots

'Emancipatie is een complex proces van onderhandeling', betoogt Renée Römkens (directeur Atria) vandaag in Trouw.

Vrouwen Fotograaf Mieke Schlaman

Boeken over de diversiteit en complexiteit van de positie van moslimvrouwen in Atria's collectie.

Vreneli Stadelmaier

Sylvana Simons krijgt de volle laag. Volgens de commentaren enerzijds omdat ze een kleurtje heeft en anderzijds omdat ze vrouw is. En die combinatie is dodelijk, zozeer zelfs dat ze beveiligd moet worden. Ieder weldenkend mens is het erover eens dat het verkondigen van je mening nooit mag leiden...

Affiche Seksistiese reclame

De Reclame Code Commissie (RCC) toetst reclames aan het VN Vrouwenrechtenverdrag (CEDAW). Dit blijkt uit een oordeel van de RCC over de campagne Toy Boys van modebedrijf Suit Supply.

Fragment Love me gender. Transgenders op zoek naar liefde (EO, 2016)

Om inzicht te krijgen in de beeldvorming van transgender mensen onderzocht Atria hoe in de afgelopen 25 jaar ‘de transgender’ een herkenbare, publieke figuur werd.

Artemisia Gentileschi

Met interesse volg ik de lijst over het culturele DNA van Europa in het NRC van Peter Steinz, zomer 2012. En ik ben blij met zijn constatering dat de

...
Afscheidsbijeenkomst Gloria Wekker

'Nesten bouwen op een winderige plek', die prachtige oratie van Gloria Wekker in 2002 staat me nog levendig voor de geest.